lördag 28 juni 2008

Konstig dröm

I natt drömde jag att jag fick syn på en väninna när hon satt i en taxi. Jag tänkte först inte ge mig till känna eftersom hon verkade vara på väg någonstans, men plötsligt klev taxichauffören ur bilen och då bestämde jag mig för att hoppa in istället. Min väninna, som ganska nyligen tagit körkort, fattade det ödesdigra beslutet att köra iväg med bilen och jag var i chocktillstånd. Vart skulle hon nu ta vägen och varför gjorde hon såhär? Vägen var inte helt okomplicerad att köra och jag var dessutom rädd att polisen skulle upptäcka oss, att de skulle be om taxilegitimation och upptäcka att hon inte hade någon. Detta var precis det som hände. Min väninna leddes in på polisstationen och jag ville ge henne några tröstande ord på vägen, men hon var mycket skamsen och vände ryggen till och försvann. När hon inte syntes mer trodde jag att jag kunde gå hem och pusta ut, men icke sa Nicke...

Nu var det min tur att grillas. Jag hade inte haft en tanke på att jag faktiskt i lagens namn kunde tolkas som en medbrottsling, eftersom jag faktiskt satt med i bilen, så polisen ville givetvis veta min syn på det som hade hänt. Men jag var så chockad att jag inte klarade av att svara på några frågor. På journalistutbildningen fick vi lära oss att man aldrig ska intervjua någon som är i chocktillstånd. Detta blev min räddning för stunden, jag fick gå hem och bearbeta det som hade hänt...

1 kommentar:

Skaddjil sa...

Ja, drömmar kan verkligen vara konstiga. Kolla in denna adress http://sjundesinnet.se/dreams.htm och du kan få svar på vad som väntar dig. Längst ned på sidan kan du söka på ord.